Datum: 03-07-2020 - 16:10

banner 5 juni gemeente 2

15 Tips om burn out te voorkomen.

Allereerst wil ik, Miranda Bakker van Switch your body, duidelijk stellen dat een burn-out nooit door voeding alleen kan worden veroorzaakt en ook dat bepaalde voedingsmiddelen geen remedie zijn tegen een burn-out. Dat gezegd hebbende, kan gezonde voeding wel bijdragen aan het voorkomen en sneller herstellen van een burn-out.....

Gezond eten geeft je meer energie, wat je lichaam nodig heeft om te herstellen. Je zult je over het algemeen een stuk beter voelen als je een gezond dieet hebt. Als je denkt dat je misschien wel aan het afstevenen bent op een burn-out, kunnen de onderstaande adviezen je helpen en beschermen.

15 Tips

1.Gezond koken: zelfs als je moe bent, grijp dan geen kant-en-klare maaltijd, maar probeer zelf te koken. Maak het jezelf makkelijk, koop bijvoorbeeld een zakje voorgesneden groenten en een stukje zalm, gooi het in de wok, voeg wat kruiden of specerijen toe en je hebt een gezonde maaltijd. Bij De EetLijn werken we met recepten met weinig ingrediënten. De meeste recepten hebben minder dan 15 minuten nodig om te bereiden en zijn voedzaam en vooral heerlijk. Probeer ze eens.
2.Vermijd koffie, alcohol en frisdrank. Al deze drankjes geven je een snelle energie-boost, maar daarna zul je je waarschijnlijk weer moe voelen en wil je nog een drankje.
3.Neem een ​​klein stukje pure chocolade (70% cacao of meer). Het is lekker en gezond, zolang je niet teveel neemt.
4.Kook met pure voeding en ingrediënten. Gebruik geen zakjes en pakjes. Deze zitten vaak vol met toevoegingen die je lichaam benadelen zonder dat je het merkt.
5.Eet veel groenten. Bij voorkeur bij elke maaltijd, inclusief lunch én ontbijt.
6.Eet gezonde koolhydraten. Deze worden omgezet in glucose, de belangrijkste energiebron voor je lichaam en voedsel voor je hersenen. Zonder glucose kun je niet functioneren. Daarom denk ik dat het onverstandig is om een ​​koolhydraatarm dieet te volgen of zelfs helemaal te stoppen met het eten van koolhydraten, juist nu.
7.Eet uitgebalanceerde eiwitten: Bij voorkeur plantaardig, maar ook regelmatig een stukje vette vis zoals sardines, ansjovis, zalm, forel of makreel. Kook een lekker (biologisch) eitje. Als je elke keer een ​​eitje koken te veel moeite vindt, kook dan meer eieren tegelijkertijd en bewaar ze in de koelkast. Ze blijven een paar dagen goed.
8.Batch koken. Bereid porties gezond voedsel en vries ze in zodat je ze kunt pakken op dagen dat je geen zin hebt om te koken. Je kunt bijvoorbeeld gekookte stukjes kip of gebakken zalm invriezen of gesneden groenten.
9.Eet gezonde vetten in de vorm van noten, avocado en olijfolie.
10.Maak een grote pan soep en gebruik deze voor lunch of diner. Als je nog iets over hebt, bewaar dat dan in de koelkast of de vriezer.
11.Breng variatie in je maaltijden, vooral bij het ontbijt. Begin de dag met iets waar je blij van wordt. Misschien heb je de ene dag yoghurt met muesli en fruit, een andere dag een groentemuffin of een andere dag een bananenpannenkoekje. Wissel zoveel mogelijk af.
12.Drink veel (gefilterd) water. Gemiddeld zo’n 2 liter per dag.
13.Ontgift je lichaam met behulp van brandnetels. Brandnetels hebben eigenschappen die jouw lichaam en bloed reinigen, gifstoffen wegspoelen en het behoud van een heldere huid vergemakkelijken. Gebruik de bladeren(topjes) in bijv. een omelet of in thee.
14.Vergeet je supplementen niet. De twee belangrijkste die jou helpen ontspannen zijn magnesium en vitamine D3. Een plantaardig eiwitpoeder dat het aminozuur tryptofaan bevat, kan het gemakkelijker maken om te slapen en kan helpen om je gelukkiger te voelen.
15.Pas op voor gewichtstoename. Verschillende onderzoeken laten zien dat overgewicht een extra risico kan zijn bij het Corona-virus. Als je je lichaam en geest gezond houdt, zorg je ook voor een gezond gewicht.

Kijk in de richting van de zonlogo Miranda

Ik prijs mezelf gelukkig dat mijn familie gezond is en dat ik zoveel energie heb. Maar ik begrijp dat niet iedereen zich zo voelt, vooral niet op dit moment. Daarom kun je altijd bij mij aankloppen voor advies en hulp. Probeer jezelf doelen te stellen: houd je lichaam en geest gezond, doe voldoende aan beweging en zorg ervoor dat je een gezond gewicht behoudt of krijgt. Mijn allerlaatste advies is een wijsheid die ik laatst tegenkwam en waar ik ook naar leef:

“Kijk in de richting van de zon, dan zie je de schaduw achter je niet!”

Ik hoop dat dit jou ook zal helpen.

Meer dan ooit is het tijd om voor jouw gezondheid te zorgen. We moeten ons immuunsysteem zoveel mogelijk versterken om ons sterk en gezond te houden.

Weet je niet zeker wat je moet eten om een ​​optimale gezondheid, conditie en gewicht te krijgen? Wil je langdurige veranderingen in je eetgewoonten en heb je hulp, ondersteuning en een plan nodig?

Dan kan het programma De EetLijn helpen. Het is zowel online als offline beschikbaar en helpt je bij het maken van de juiste voedingskeuzes, zodat je GEZOND (er) fit kunt worden en jouw ideale gewicht kunt vinden. Het gaat over het veranderen van eetgewoonten met mijn hulp en 1-op-1 ondersteuning, zowel online als offline. Ik zal er voor je zijn met advies, aanmoediging en tips en geef je praktische instructies over hoe je jouw gezondheidsprobleem kunt ondersteunen. Je leert gezond koken met veel vezels, zonder toegevoegde suikers en zonder gluten. Daarbij leer je hoe je gezond kunt eten en de rest van jouw leven lekker kunt koken.

Neem HIER contact op voor een gratis ontdekkingsgesprek.

Elke twee weken plaats ik een nieuwe blog over een gezondheidsonderwerp en geef tips en advies over hoe jij GEZOND(er) kunt worden. De blogs zijn ook vinden op mijn LinkedIn- of Facebook-pagina.

Voor een betere gezondheid, 

Miranda Bakker, Switch your body.

Eerder verscheen: Hoe voorkom je een burn out in corona tijden?

logo Miranda