Datum: 03-07-2020 - 16:29

banner 5 juni gemeente 2

Hoe voorkom je een burn-out in Corona-tijden.

Kun je ’s ochtends niet uit bed komen? Moet je jezelf door de dag heen slepen? Vind je het moeilijk om in slaap te vallen? Heb je zin in zout of zoet? Ben je de hele tijd maar moe, moe, moe? Dit zijn slechts een paar signalen die erop kunnen duiden dat je op weg bent naar een burn-out. En dat is helemaal niet verrassend, .....

vooral niet in de vreemde en angstige tijden waarin we nu leven. Wist je dat een burn-out niet altijd het gevolg is van overbelasting, maar ook kan worden veroorzaakt door te weinig werk en niet genoeg te doen? In dit artikel ga ik in op de oorzaken en symptomen van een burn-out.

Wat betekent Burn-out?

De officiële definitie van burn-out is een toestand van emotionele, fysieke en mentale uitputting veroorzaakt door overmatige en langdurige stress. Het treedt op als je je overweldigd en emotioneel uitgeput voelt en niet in staat bent om te voldoen aan wat er constant van je gevraagd wordt. Het is vanwege de vele consequenties belangrijk om een burn-out meteen aan te pakken.

In feite is een burn-out stress in de overtreffende trap. Omdat we al weken met een stressvolle situatie te maken hebben door alle maatregelen die zijn genomen om het Corona-virus te bestrijden, moeten we alert zijn en meer aandacht besteden aan onze gezondheid. Want als je één ding kunt zeggen over een burn-out, is het dat iedereen het kan krijgen!

Wat zijn de symptomen van een burn-out?logo Miranda

De symptomen van een dreigende burn-out zijn:

•Gebrek aan energie: je voelt je de hele tijd moe.
•Verminderde weerstand: je lijkt elk griepje op te pikken, je snottert constant en je bent vaak verkouden.
•Emotionele uitputting: je reageert heftiger dan normaal op dingen om je heen. Je voelt je verdrietig zonder duidelijke reden. Je denkt dat je een heel zwaar leven hebt.
•Je hebt geen zin in sociale contacten: je bent het gelukkigst alleen en vermijdt je vrienden. Je trekt je steeds meer terug.
•Je meldt je ziek: je wilt niet meer naar je werk en je meldt je steeds vaker ziek.

Omdat we in een intelligente, sociale lockdown zitten, is het moeilijker om deze symptomen bij vrienden of familie te constateren, omdat we elkaar niet persoonlijk zien en minder contact met elkaar hebben. Daarom is het belangrijk dat je alert blijft wanneer je bovenstaande symptomen bij jezelf ontdekt. Er zijn een paar dingen die je kunt doen om te voorkomen dat je een echte burn-out krijgt, bijvoorbeeld je levensstijl aanpassen of voldoende tijd nemen om te ontspannen.

Wat zijn de oorzaken van een burn-out?

Onder grote druk werken zonder adem te halen: Als je moet doorgaan zonder te rusten, dan raakt je lichaam op. Gezondheidswerkers die lange dagen maken zijn daar een goed voorbeeld van. Veel zorgverleners en mantelzorgers die niet de steun en hulp krijgen (of vragen!) die ze nodig hebben, kunnen het slachtoffer worden van een burn-out.

Te weinig waardering: Als je momenteel vanuit huis werkt in een kamer op zolder en je hebt geen collega’s of een teamleider meer die je af en toe complimenteren met je werk, dan krijg je misschien het gevoel dat je niet gewaardeerd wordt.

Onduidelijke doelen: Heb je geen duidelijke functieomschrijving en wordt van je verwacht dat je alles doet? Heb je helemaal geen werk (meer)? Of kun je nooit ergens nee tegen zeggen? Dan is er geen duidelijke richting of doel in je leven. Je vraagt ​​je misschien af ​​waarom je nog steeds uit bed komt.

Vrije tijd: Niet genoeg tijd nemen om te ontspannen kan leiden tot een burn-out, maar te veel vrije tijd kan hetzelfde doen. Een groot deel van de bevolking heeft tijdens deze crisis te veel tijd te besteden. Wat gebeurt er als je de hele tijd binnen moet blijven? Je begint je zorgen te maken en wordt angstig en ook dat kan leiden tot een burn-out. Probeer een balans te vinden tussen rusten en actief zijn.

Belasting: nogmaals, overbelasting is niet goed (denk aan teveel werk of zorgtaken), maar onderbelasting ook niet. Als jouw dagelijkse routine is onderbroken en je nu thuis blijft, moet je oppassen dat u niet te lang in bed blijft of de hele dag in pyjama rondloopt. Een dagelijkse routine met een bepaalde hoeveelheid ‘belasting’ is goed voor je gezondheid.

Een telefoonknuffel

Mis je een knuffel, een hand op je schouder of een arm om je heen? Mensen zijn erg sociale dieren en sociale afstand nemen door middel van een anderhalve meter maatschappij past eigenlijk niet bij ons. Knuffelen of aaien maakt een hormoon vrij ,oxytocine, wat ook wel het knuffelhormoon wordt genoemd. Oxytocine helpt ons om negatieve gevoelens te bestrijden. Omdat we momenteel geen knuffels kunnen geven, maken we minder van dit hormoon aan. Gelukkig kan het horen van een bekende stem, de stem van iemand die je kent, vertrouwt of liefhebt, ook oxytocine vrijmaken. Zorg dus dat je contact houdt door met elkaar te telefoneren. Mailen, sms’en of een kaartje sturen is heel leuk, maar bellen is het beste!

Miranda Bakker, Switch your body.

logo Miranda